Monday 6 February 2012

Aviation, Aeronautical and Aerospace enginering???


Assalamualaikum semua....
Hari ini saya ingin berkongsi sesuatu yang agak menarik untuk kita sama-sama ketahui. Ia berkaitan tentang salah satu kerjaya yang menjadi minat saya. Tapi sebelum itu saya nak tanya ada semua beberapa soalan minatkah anda semua untuk mengetahui apakah komponen yang terdapat dalam badan pesawat? pernahkah anda berangan untuk memandu pesawat anda sendiri? Pernahkah anda berangan untuk mencipta sebuah pesawwat? Cuba anda renungkan berapa banyak agaknya komponen untuk buat sebuah pesawat? adakah 1000 atau 10000?

Baiklah kita tinggalkan semua soalan tadi dana sekarang saya nak tnya anda adakah anda semua tahu tentang kewujudan bidang pengurusan kapal terbang, aviation and aeronautical engineering di negara kita Malaysia??


Sebenarnya bidang-bidang ini masih baru diperkenalkan di malaysia, jadi tidak hairanlah kalu ada di antara kita yang tidak pernah mendengar pasal perkara ini. sebenarnya bidang ini amat menarik untuk diterokai. saya sangat berminat untuk menerokai bidang ini dengan lebih mendalam tambahan bidang ini masih baru dan sudah pastinya akan memberikan banyak peluang pekerjaan. tapi kenapa bidang ini kurang diberikan pendedahan? Oklah saya akan cuba dedahkan sedikit salah satu bidang ini kepada semua orang berdasarkan pengetahaun saya setelah menjalankan sedikit kajian tentang bidang ini. sebenarnya hari saya akan dedahkan apa itu aviation engineering.
Aviation engineering is the use of science and mathematics for all kinds of purposes in the area of flight, such as through engineering and maintaining planes. It is a broad career path with many jobs and opportunities. Dengan kata lain aviation Engineering sebenarnya ialah satu bidang yang menawarkan kita tntang pengetahuan penerbangan daripada cara-cara pembuatan kapal terbang hinggalah cara menerbangkan sebuah kapal terbang. 

Tentu ramai yang tertanya-tanya kan apakah bidang kerja yang ditawarkan untuk bidang ini. sebenarnya bidang ini amat luas. Melalui hasil pembacaan saya tentang bidang ini ia masih lagi belum habis diterokai sepenuhnya tetapi terdapat beberapa kerjaya yang dikaitkan dengan bidang ini antaranya:

seterusnya saya juga nak bagi sedikit pendapat kalu anda semua nak sambung belajar dalam bidang ini boleh la berbuat demikian di:
dan yang terbaik di dunia University of Southampton 

so saya harap dengan penjelasan yang saya telah berikan akan berikan minat untuk kita semua bersama-sama menerokai kerjaya ini di malaysia agar negara kita boleh lah membangun setaraf negara-negara maju lain di dunia ini..
satu fakta saya ingin berikan iaitu malaysia kini sangat kekurangan tenaga kerja dalam bidang engineering berikutan peningkatan dalam kemajuan kejuruteraan di negara ini.so marilah kita renuang-renuangkan

sini saya sediakan beberapa link untuk semua pihak gunakan jika perlu.

No comments:

Post a Comment